Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká televize a ligový fotbal aneb co pan Pelta neví!

27. 02. 2017 15:01:24
Přestože jsem v minulosti několikrát deklaroval, že ani zdaleka nepatřím do kategorie zatvrzelých sportovních fanoušků, fotbal mě z pozice ekonoma zajímá. Jedná se o celospolečenský fenomén zasahující do nejvyšších pater politiky.

Kluby fungují jako podniky s ročními obraty v řádech stovek milióny eur. A přestože jsou nejbohatší kluby jako FC Barcelona, Real Madrid či Manchester United dlouhodobě zadlužené (v černých číslech hospodaří z klubů nejužší světové špičky pouze Bayern Mnichov), banky jim nadále půjčují a půjčují...

Mimochodem, když už jsme u Manchesteru United, knihu nejúspěšnějšího manažera historie slavného klubu sira Alexe Fergussona s názvem „Leader,“ vřele doporučuji jak studentům ekonomie, tak všem manažerům. Vznikla totiž na základě „objednávky“ investiční společnosti Sequioa Capital, která stojí za úspěchy firem jako Apple, Cisco Systems, Google, PayPal, YouTube, WhatsApp či Airbnb. Po jejím přečtení zjistíte, jak velkým byznysem může fotbal být, stačí, aby ho dělali správní lidé.

Televizní kanál versus kvalita hry

O to více mě proto zaujal článek, na který jsem narazil víceméně náhodně. Dočetl jsem se v něm, kterak předseda Fotbalové Asociace České republiky Miroslav Pelta počítá s tím, že do budoucna budou vysílat zápasy nejvyšší fotbalové soutěže pouze placené stanice. „Jestli chceme ligu zkvalitnit, tak potřebujeme peníze. A velká možnost růstu příjmů je pouze v prodeji vysílacích práv. Proto jako jedinou možnost vidím, že fotbal odejde z veřejnoprávních médií na placené stanice a budou ho platit konzumenti, tedy diváci,“ prohlásil pan Pelta. Poté dodal, že to pro obyčejného člověka není příjemná zpráva, ale je to jediná možnost, jak udržet český fotbal konkurenceschopný.

Jako ekonom bych si dovolil s druhou části poslední věty pana Pelty nesouhlasit. Nikde totiž není prokázáno, že existuje přímá úměra mezi televizní stanicí vysílajícími fotbal a kvalitou předváděné hry. Z evropského hlediska byl český klubový fotbal, o který v tomto případě jde, nejvíce konkurence schopný v první polovině 90. let. Na jaře 1992 Sparta porazila pozdějšího vítěze Ligy mistrů FC Barcelona, skončila ve své skupině druhá, což se v té době rovnalo postavení třetího nejsilnějšího klubu v Evropě. Rovněž největší hvězdy historie českého fotbalu jako Plánička, Puč, Nejedlý, Masopust, Pluskal, Viktor, Panenka, Nehoda, ale také například Nedvěd, Poborský a Baroš vyrostli v časech, kdy fotbal vysílala pouze Československá či Česká televize. Pokud je mi dobře známo, tak televize 02 TV vysílá naší nejvyšší fotbalovou soutěž rok, nicméně na vyšší konkurenceschopnosti našich klubů ve fotbalové Evropě se tato skutečnost zatím nikterak neprojevila. Stejně tak nesouhlasím s tvrzením pana Pelty o tom, že fotbal může podstatně navýšit své příjmy pouze prodejem vysílacích práv. Prokazatelně totiž existují, velmi výrazné rezervy v oblasti návštěvnosti a merchendaisingu. Jen pro informaci, v článku z roku 2014 jsem se dočetl, že během každého domácího utkání bavorského týmu pozřou jeho fanoušci 20 000 klobás a 40 000 piv. Jedním z faktorů špičkového ekonomické kondice Bayernu je prodej suvenýrů, ze kterého přiteklo ve zmiňovaném roce do klubové kasy 105 miliónů eur!!! Za rok prodal Bayern Mnichov 1.2 miliónů kusů replik dresů. Ve stejném čase zkasíroval český mistr Viktoria Plzeň finance za prodej 1500 dresů. Ačkoli fotbalový neodborník, jako ekonom si troufám odhadovat, že spíše, než televizní kanál, budou za z českého hlediska astronomickými částkami schopnosti hráčů a managementu FC Bayernu Mnichov.

Daňový poplatník za ligový fotbal platí

V již citovaném textu volá pan Pelta po tom, aby si fotbal platili konzumenti, tedy diváci. V tomto případě musím bosse českého fotbalu upozornit, že se tomu tak po dlouhou dobu děje. A nejen to, ligový fotbal na České televizi totiž platí nejen konzumenti, ale také ti, kteří tento sport vůbec nesledují! Tzv. veřejně dostupná televize je totiž jednoznačně nejdražším placeným kanálem v zemi, neboť každý majitel televize musí platit měsíčně 135 korun, což z ČT činí televizi veřejně-povinnou.

Za zmiňovanou částku se daňovému poplatníkovi dostává šesti programů – ČT1, ČT2, ČT24, ČT Art, ČT D a ČT Sport. Na druhé straně například Digi TV nabízí v základním balíčku za 349 korun 86 kanálů, O2 za 399 Kč pak 147 programů. Nepoměr mezi nabídkou veřejně - povinně- financované ČT a stanicemi, které divák sleduje a platí na základě vlastní volby, je zřejmý. Navíc dobrovolně placené kanály nabízí kromě většiny kanálů České televize například CNN, BBC, Bloomberg TV, Eurosport, Discovery Channel, Spektrum, kvalita, jejichž produkce je s tím, co divákovi za nemalé peníze nabízí Česká televize, minimálně srovnatelná. O rozmanitosti nabídky nemá cenu se bavit.

Podle informací magazínu Týden, vytáhla v roce 2015 Česká televize prostřednictvím povinných poplatků z kapes daňových poplatníků 5.56 miliardy korun. Takovým bonusem se nemůže pochlubit žádný ze soukromých televizních subjektů, jejichž peníze mají zvýšit podle pana Pelty konkurenceschopnost českých fotbalových klubů. Pakliže projde jeho návrh, zaplatí fotbalový fanoušek za sledování domácí fotbalové ligy dvakrát. Poprvé prostřednictvím povinného poplatku ČT, za několik desítek sekund trvající spot (pakliže k tomu bude vlastník televizních práv svolný), podruhé formou měsíčního poplatku některé z privátních televizí. Osobně to ač „nefanoušek“, považuji za diskriminační. A ještě jeden argument, proč by měl ligový fotbal zůstat přístupný všem daňovým poplatníkům. FAČR, neboli instituce pana Pelty, pobírá ročně od státu, tedy z daní nás občanů, dotace v řádech stovek miliónů korun. Nebo se snad hodlá pan Pelta po útěku z veřejně právního prostoru těchto peněz vzdát? Silně o tom pochybuji.

Zdroje tu jsou

A ještě jedna věc na závěr. Docela mě zajímá, jak se k celé záležitosti postaví Česká televize. Řeči o tom, že zdroje na prvoligový fotbal nejsou, evidentně neobstojí. Zejména vezmeme-li například v potaz takovou drobnost, že moloch Kavčích hor má na domácím trhu neotřesitelné postavení a to především díky poplatkům, ale také mnoha dalším možnostem „přivýdělku“ v podobě vysílání reklamy, sponzoringu, prodeje práv k pořadům, vydavatelské činnosti, prodeje televizních a filmových služeb externím zájemcům, pronájmu volných prostor... Stejně ale ČT investuje do vlastní propagace. Pro zajímavost, jedna ze tří externích agentur, která se stará o „zlepšení komunikace původní tvorby České televize a jejich pořadů primárně na internetu a sociálních sítí,“ patří Miloši Růžičkovi, poradci ministra vnitra za ČSSD Milana Chovance. Že by konflikt zájmů? Ale to už je jiný příběh...

Autor: Luboš Smrčka | pondělí 27.2.2017 15:01 | karma článku: 41.81 | přečteno: 4543x

Další články blogera

Luboš Smrčka

Hledání jehly v ruské kupce sena

Prezidenta Miloše Zemana doprovází na ruské cestě největší podnikatelská mise se zástupci 132 společností. Očekává se podpis kontraktů za 20 miliard korun. To jsou jakoby oslnivá čísla. Popravdě ale málo významná.

23.11.2017 v 8:06 | Karma článku: 10.50 | Přečteno: 384 | Diskuse

Luboš Smrčka

Intervenčním sýčkům sklaplo

Letošní export přesáhne čtyři biliony korun. To je v podstatě jistota plynoucí ze známých dat za deset měsíců. Nezaměstnanost je 3,6 procenta, meziroční inflace necelá tři procenta. Euro je za 25,60 koruny.

22.11.2017 v 8:01 | Karma článku: 11.44 | Přečteno: 572 | Diskuse

Luboš Smrčka

Regulovat máslo? Jen to ne!

Předvolební čas přináší podivuhodné nápady. Jedním z nich je cosi, co bychom mohli nazvat „diskusí“ o regulaci ceny másla. Rozumím, že se nikomu nechce platit 65 korun za čtvrt kila, ale cenová regulace by byla krok do pekla.

20.10.2017 v 9:23 | Karma článku: 21.67 | Přečteno: 1200 | Diskuse

Luboš Smrčka

Nafukování realitní bubliny pokračuje

Poslední data statistického úřadu ukazují, že nafukování realitní bubliny úspěšně pokračuje. Meziroční růst ve druhém čtvrtletí o 13,3 procenta je pumpování cen na plný výkon. Průměr EU? 4,4 procenta.

17.10.2017 v 8:06 | Karma článku: 15.60 | Přečteno: 514 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Pavel Liprt

Řekni mi zrcadlo, které zboží je v zemi zdejší 25. listopadu nejlevnější?

Je pro vás nakupování příjemnou milenkou a rozzáří se vám oči při „šopování“? Nebo nákupy protrpíte, když to musí být? Či vám naskočí smrtelný pot na čele, dostanete oční tik a dostaví se nechutenství, jakmile spatříte supermarket

25.11.2017 v 10:27 | Karma článku: 6.25 | Přečteno: 106 | Diskuse

Karel Ryšán

Velká gesta a všední život

Jsou témata, kterým se profesionál korektně vyhne. Nejsem profesionál, zato běžně přicházím mezi velmi odlišné skupiny spoluobčanů. Nestačím se divit, jak odlišný je jejich život a jejich názory od toho, co se prodává.

25.11.2017 v 9:28 | Karma článku: 13.11 | Přečteno: 125 | Diskuse

Jiří Turner

Žijeme v tekuté společnosti jako příslušníci protestních hnutí

Konzumní způsob života, kulturní dekadence nebo krize standardních politických stran a vzestup protestních hnutí nejsou jen důsledkem toho, že se přežilo to, co tomu předcházelo . Příčiny je třeba hledat v širších souvislostech.

25.11.2017 v 9:10 | Karma článku: 8.73 | Přečteno: 142 | Diskuse

Jaroslav Herda

K výkupu vepřína v Letech pašíci mlčí

To je pro homo sapiens dobrá zpráva, neboť kdyby tato zvířata, mohla promluvit, mohla by nás uvést do nepříjemných rozpaků.

25.11.2017 v 8:56 | Karma článku: 17.04 | Přečteno: 394 | Diskuse

Jan Kábrt

Mohou být zvířata svobodná?

Každý život probíhá pod rozličnými tlaky. Ve vzdorování některým tlakům se lidé občas vnímají jako svobodné bytosti. Mohou být svobodná i zvířata? (OSaU 1)

25.11.2017 v 7:08 | Karma článku: 9.74 | Přečteno: 135 | Diskuse
Počet článků 202 Celková karma 15.61 Průměrná čtenost 1457
Jsem původním povoláním biolog, ale od roku 1990 se zabývám ekonomikou. Působím jako daňový poradce, soudní znalec, vyučuji na vysoké škole.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.