Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M47a44r57t43i40n 91R76o85h92o24v10s77k63ý 6117875403406

Moji předkové pracovali jako nevolníci na polnostech a v lesích rakouské šlechty. Mohu se někde přihlásit o spravedlivou kompenzaci od lidu Rakouské republiky?

0/0
2.8.2019 10:57

J67a57r87o18s53l85a71v 67K77o18t19l87a27b23a 3270187

Asi jediná užitečná pomoc by bylo vyhlazení opic s kalašnikovy jako Boko haram.

0/0
31.7.2019 18:25

L26a41d67i13s20l98a83v 21J57í47l93e82k 9482989152841

Vím, že je to neproveditelné, přesto to však píši: Bylo by třeba na jedné straně zvážit mínusy kolonializmu a na druhé straně plusy. Mínusy jste zmínil. Mezi plusy bych zařadil to, že kolonialisté zavedli určitou správu země, začali budovat infrastrukturu, železnice, těžební ale i lehký průmysl, školství... V 50. letech komunisté říkali: Kapitalisté mají vysokou životní úroveň, protože vykořisťují kolonie, ale kdyby je neměli... V 60. letech většina kolonií získala nezávislost a v 70. letech bylo jasné, že se nůžky rozevřely, životní úroveň v zemích, které ztratily kolonie, rostla rychleji, než v těch bývalých koloniích. Taky se říkalo, že kolonialisté střílí vzácná zvířata. Po osamostatnění kolonií se mnoho bývalých bojovníků za osvobození přeorientovalo na pytláky a zlikvidovali stav zvěře v Africe na cca 10% původního stavu. O záchranu se, často marně, snaží různé organizace z bývalých koloniálních mocností. Při střízlivém pohledu na věc se mi zdá, že mnohé kolonie dostaly samostatnost předčasně.

+5/0
31.7.2019 14:36

D22a60l45i26b45o49r 93B58a84r74t62u83š67e96k 2746112823686

Cetl jsem knihu, kde se rozebiraly prinosy a naklady kolonii pro kolonialni staty, kde celkem prukazne dosli k zaveru, ze celkova bilance byla zaporna.

Kolonie, ze kterych plynuly zisky nebyly skutecne kolonie ale spise obchodni zastoupeni - ruzne pristavy v Indii nebo na Molukach, kde staty vydelavaly na monopolu na obchodu s luxusnim zbozim. Naklady na udrzeni takoveho pristavu byly mnohem nizsi, nez se snazit uzemi ovladnout a kontrolovat.

Spanelsko, ktere se rozhodlo misto obchodu cizi uzemi vyplenit a ovladnout postupne stale vice zaostavalo a nebylo schopne modernizovat. Bohatstvi se vypotrebovalo na valky v evrope a stavbu palacu, spanelsti kralove nakonec upadli i do dluhu. To same Turecko, ktere zilo z vybirani dani v podrobenych oblastech a nebylo schopne vybudovat moderni stat.

Nejasnost prinosu je dobre videt na srovnani Velke britanie a Nemecka, ktere ji ekonomicky dohnalo, ikdyz nemelo zadne relevantni kolonie(tech par jen 20 let pred prvni svet. valkou) a VB celosvetove imperium.

Da se zamyslet i nad tim, zda soucasny stav, kdy se napriklad koupi u mistniho zkorumpovaneho vladce prava na tezbu a vice se o dany stat nikdo nezajima, neozebracuji tyto oblasti jeste vice, nez prima sprava, ktera tam budovala i nejakou infrastrukturu.

+1/0
31.7.2019 17:57

L46a68d30i36s30l68a73v 76J60í16l91e88k 9292779122331

Děkuji za zajímavé doplnění.

0/0
31.7.2019 19:50

M74i66l76a11n 71B76í46l19e27k 5444459981

Úplná a přímá zodpovědnost Evropy za současný stav bývalých kolonií...ano, to je asi nesmysl a nic se tím de facto nevyřeší.

Připomínáte ale dobře bestialitu, jíž se Evropané také dopouštěli. A nebyla to jen tato explicitní krutost, ale i počínání, jehož tragické důsledky se vyjevily až po mnoha letech. Kreslení nesmyslných hranic nerespektujících původní stav, protežování jednoho etnika nad druhým (např. Rwanda) atd. - to jsou koloniální "zářezy", které nepřímo způsobily (nebo přinejmenším k nim napomohly) obrovská krveprolití, ačkoli byla evropská správa dávno pryč.

A ještě drobnost. Nevím, jestli se dají tábory pro Búry hodnotit jako nějaký typický projev koloniální zlovůle - Búrové byli potomci evropských protestantů, pokud vím, sami se k domorodcům chovali ne vždy přívětivě. A taky myslím, že z koloniálního dovozu profitovaly i země, které kolonie nevlastnily. Suroviny se někde zpracovávaly, z nich se pak dál vyrábělo; i nějaký vývoz hotových výrobků do kolonií fungoval - i to Rakousko-Uhersko (potažmo naše kotlina) nějaký užitek mělo:-)

+3/−3
31.7.2019 10:05

J52i59ř71í 92K98i78n62d45l 2648847403767

Ta bestialita Evropanů spočívala konkrétně v čem ????

+1/−1
31.7.2019 10:19

M51i67l88a87n 66B95í55l84e80k 5434329171

Četl jste článek? Belgičané v Kongu...A co třeba chování Němců k Hererům? Vývoz otroků do Ameriky? Chování španělských dobyvatelů ve střední a jižní Americe, kdy dokonce katolická církev musela zasáhnout, protože světská správa nepovažovala domorodce za lidi...

+3/0
31.7.2019 10:28

Z33b81y95š68e31k 20H18l84i32n73k33a 3101433970883

Podle principu nepřijatelnosti kolektivní viny se zvěrstev nedopouštěli Evropané, ale zcela konkrétní jedinci. A ty je třeba stíhat. Mají kliku, že jsou již mrtví.

+7/0
31.7.2019 10:26

Z49d24e65n68e89k 36H10o58r14n87e58r 4524311882603

Jen abyste se toho principu držel i v ostatních případech, například při hodnocení či postoji k islámu ;-D

0/−4
31.7.2019 12:06

Z28b19y37š63e68k 27H81l92i23n53k75a 3541533770433

Zase v tom máte neskutečný binec. ;-D Můj postoj k islámu je stejný, jako ke komunismu či nacismu. Jsou to zhoubné ideologie, které nemají mít na Zemi prostor pro šíření.

Evropa však žádná ideologie není, tedy ji nelze hodnotit an bloc.

+9/0
31.7.2019 12:31
Foto

A87l53e67š 16M15e69r24t73a 4412808328327

Evropa možná ne, ale co imperialismus některých zemí, tedy touha podmanit si cizí národy a vysávat jejich národní bohatství, tedy především nerostné suroviny.

0/0
31.7.2019 20:12

Z91b80y72š67e86k 94H71l55i24n72k78a 3381703660303

Někteří pomatení a arogantní aktivisti kladou kolektivní vinu za kolonizaci Afriky na celou Evropu. Jenže to je podlá lež, navíc se jedná o nejhorší formu uvalování kolektivní viny.

Ano, některé evropské státy měly kolonie. Ano, někteří kolonisté páchali zvěrstva a kolonie doslova vysávali. Jenže to žádným způsobem neuvaluje vinu na celou Evropu. Tím spíše ne dědičně.

0/0
31.7.2019 20:21

J52i24r23i 80T56i80c69h98y 2146839252827

Mel byste si trochu pripomenout historii. Nasili nejruznejsiho druhu existovalo az do nedavne ve veskerem lidskem zapoleni. Cingizchan na priklad prohlasil zhruba asi toto: Moji nejvetsi radosti je palit, zabijet a prznit odpurce. To, ce delali Evropane se vubec nevymyka tomu, co seeobecne delo, vcetne valceni a zrudnosti mezi africkym obyvatelstvem. Jen na okraj, anglicke kolonie celkem ekonomicky a hospodarsky dobre pracovaly, po samostatnosti sly tyto zeme do upadku.

+4/0
31.7.2019 16:43

M89i13l44a94n 82B46í94l88e22k 5504859881

Ano, násilí tady bylo, je a bude. To ale neznamená, že by měl člověk rezignovat na reflexi konkrétní minulosti. Omlouvat brutalitu jedněch s tím, že by tady stejně nějaké násilnosti prováděli druzí, rozhodně není správná cesta. A dovedeno do důsledků by podobná bagatelizace de facto znemožňovala fungování společnosti.

Jistě, v potenciálních koloniích by docházelo k nějakým válkám a konfliktům i bez Evropanů. Jenže tohle řešit nemá smysl. Historie se zkrátka odvíjela tak, že Evropané kolonizovali svět - a vedle pozitivních důsledků za sebou zanechali i hodně krvavou stopu.

0/0
31.7.2019 17:21

J58i80n31d29ř24i74c38h 44H47r48d71l58i28č98k75a 4516324809674

Rakousko-uherské firmy, tedy i ty české nedostávaly suroviny zadarmo, platily za ne tržní cenu

0/0
31.7.2019 16:58

M83a71r22t81i52n 78R77o95h91o75v77s18k11ý 6387335313746

Pane Bílku, moji předkové pracovali jako nevolníci (tedy v podmínkách takové soft verze otroctví) na polnostech a v lesích rakouské šlechty. Podpoříte mne, když budu vyžadovat kompenzaci po lidu Rakouské republiky?

0/0
2.8.2019 10:53

J58i49ř84í 39K54i79n45d50l 2408847753827

Proč by měla Evropa pomáhat bývalým koloniím. To nějak nechápu. Pokud to budeme dělat, tak jako do současné době,tak potěš koště. Uděláme sbírku na stará kola a ty pošleme do Afriky a zničíme tím pár výrobců, co kola vyrábí a živí se tím. Některé země Africe ví, že když natáhnou ruku, tak Evropa dá a proč čekat na to, až Evropa dá, vždyť stačí si pro to zajít do Evropy. Dostanu dům, peníze a nebudu nic dělat a budu se mít dobře až do smri a ženy jsou v té Evropě povolnější a dají každému.

+5/0
31.7.2019 9:42

M69i53l66a40n 81B11í27l46e98k 5784499451

Pomáhat? Když vezmeme pouze pragmatické hlediska, pak třeba z důvodu, aby Západ na místě bývalých kolonií nevystřídala Čína, které vůbec nevadí zkorumpované prostředí a bída místních poměrů, hlavně, že má přístup ke zdrojům:-)

+2/0
31.7.2019 10:16

J77i46ř68í 69K40i69n30d93l 2778117913817

Pokud byly v těchto zemí kolonisté bylo to období rozkvětu pro tyto země. Budovala se města železniční tratě, silnice, přístavy. Kolonisté odešli a nastoupili komunisté, toužící udělat z těchto zemí, země komunistické ,podřízené SSSR. Jediné co se podařilo, tyto země definitivně rozvrátit. To, co se staně, když se vyženou bílí farmáři a jejch půda, přinášející užitek všem se znárodní , poznalo mnoho Afrických zemí. Po párl letech nastal hlad. Dnes volají, aby se původní majitelé vrátili a vzali si svoji znárodněnou půdu zpět.

+10/0
31.7.2019 9:26
Foto

I94v38a38n 90V75e40s21e92l12ý 4226318324207

Ano - příkladem budiž Zimbabwe kde před nedávnem vyvlastnili a vyhnali bílé farmáře. Země byla velkým producentem potravin a tabáku, dnes není soběstačná v potravinách, produkce tabáku roste.

+10/0
31.7.2019 9:41

M76i29r36o16s83l75a79v 10V48l60a18s20á74k 4208700643812

Doplním - Haiti se jod kolonialistů osvobodilo již před více jak 200 lety, a kam to ve svobodě dopracovalo? Bída, hnus. Lze srovnat se sousedními zámořskými departmentu Francie Guadeloupe či Martnique. Jo, jo.

+13/0
31.7.2019 9:01

L15u68b61o83š 44S53m72r35č69k67a 5666552438643

Ano, to je dobrý příklad. Ostatně Libérie...

+4/0
31.7.2019 9:04

S24t46a58n62d50a 92N86o92v34á21k 8819563766294

:-)........Velmi dobře jste to popsal, díky! R^R^R^

+1/0
31.7.2019 8:52

Z79b11y30š50e38k 29H17l62i69n36k41a 3741633790233

Hlasatelé zodpovědnosti za kolonialismus se pohybují na velmi tenkém ledě, protože hlásají kolektivní zodpovědnost par excelence. Pokud jim toto prochází, pak podle stejného principu musí projít i hlásání jiné kolektivní zodpovědnosti. Jen tak namátkou bych mohl prohlásit kolektivní zodpovědnost všech muslimů za islámský terorismus a požadovat jejich vyhoštění z EU. Nepochybuji o tom, že by právě hlasatelé zodpovědnosti za kolonialismus začali vřeštět mezi prvními.

+12/0
31.7.2019 8:52

Z18b23y53š15e95k 93H73l25i56n29k71a 3931213440493

Pardon, kolektivní vinu, ne zodpovědnost...

+1/0
31.7.2019 8:56

V12l87a76d53i54s68l46a26v 27V23o56n61e75š 5327306746392

No když se kolektivní vína používá jak se to hodí. To ale aktivistům nevysvětlite.

+2/0
31.7.2019 9:01

Z17b78y25š97e37k 50H80l35i16n84k72a 3301653350953

Tady není třeba vůbec nic vysvětlovat. Stačí jim to omlátit o hubu. Hlásáte kolektivní vinu, navíc dědičnou, tedy tu úplně nejhorší a nejnebezpečnější variantu. NEPŘIJATELNÉ!

+1/0
31.7.2019 9:10

F28i30l33i52p 97V20r34a54c70o95v36s90k48ý 8420967921360

Karma, je to stejné jako kdyby balkánské země a třeba Maďarsko požadovalo cokoli od Turecka.

+3/0
31.7.2019 8:49

J54a42k86u41b 28H51o73z46a 9959287484838

Už moje žena se na přednáškách VŠE učila, že finanční pomoc Africe nemá smysl. Ale co? Stejně tam dál jen lijeme prachy. Když ony ty reklamní kampaně Člověka v plísni jsou tak dojemné...

+9/0
31.7.2019 8:04

F72i94l60i87p 60V42r55a97c76o76v29s81k34ý 8540117111590

Vzhledem k tomu, že některé neziskovky, jako zrovna tu co tu parodujete pomáhají lidi vzdělávat, tak dělají přesně to jediné co může situaci zlepšit, nic jiného než vlastní zlepšené povědomí o funkčnosti společnosti nemá cenu.Já osobně jsem nikdy nepřispíval na bezhlavé sbírky, ale podporovat vzdělanost je cesta a dle mě jediná, jak lze cokoli dokázat.

0/0
31.7.2019 8:48

L42u91b19o90š 46S75m33r48č63k98a 5786592158113

No právě Člověk v tísni se zabývá podporou vzdělávání a školstvím hodně. Finance, o kterých mluvím, vynakládají vlády. A skutečně bych nebyl tak naivní, abych si myslel, že jejich rozhodnutí ovlivní nějaké reklamní kampaně neziskových organizací. Jejich rozhodnutí ovlivňují geopolitické zájmy. Bohužel však chybně formulované. Nebo v horším případě rovnou zájmy různých lobby od těžařů po zbrojaře.

+1/0
31.7.2019 8:54

J90a85k69u97b 11H74o13z86a 9989517944588

Dokud reklamní kampaň zabírá na lidi, tak ovlivňuje i politiky.

Jinak, Člověka v tísni už delší dobu považuji za politickou a nikoliv humanitární organizaci, stejně jako třeba Amnesty Internacional. Jedna věc jsou deklarované cíle a druhá provedení. Jeden můj bývalý kolega pro humanitáře pracoval přímo na místě v Africe. Vzdal to, totálně znechucen korupcí jak místních, tak i organizací samotných.

+7/0
31.7.2019 9:44

P76e23t14r 17B73u49r72i86a63n 4351386914368

Souhlas, karma.

+3/0
31.7.2019 8:03

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz