Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I29v92o 16P57a37t66t87a 9772250162950

Jistě, ekonom důchodovou reformu vyřešit nemůže, v tom případě máte pravdu, když tvrdíte: ..."není na světě nikdo, kdo (z nositelů 50 cen na památku A. Nobela), by je dokázal vyřešit". Důchodová reforma je problém řešitelný mezioborovou sociální ekonomií (viz příslušné heslo ve wikipedii). Ona totiž ta slavná důchodová reforma potřebuje opravu vadné účetní metodiky! Podrobnosti na adrese: slideplayer.cz/slide/13563954/. Přednášel jsem o tom na škole, kde přednášíte. Přednáška "Sociálně ekonomický audit státního důchodového systému", zazněla na 10. ročníku mezinárodní vědecké konference RELIK 2017, Reprodukce lidského kapitálu (vzájemné vazby a souvislosti), v listopadu 2017, na Vysoké škole ekonomické v Praze".

0/0
10.9.2019 22:14

J79a92n 97R19á42ž 1299643774260

Nevím proč se věkově i rozumově dospělí starají o to, jak budou vypadat státem vyplácené důchody za 30 a více let? Relevantní pro nás je starat se ,aby bylo v budoucnu dost peněz pro ty, kdo se o sebe kvůli zdravotnímu hendikepu postarat nemohou. O ty, kdo se postarat mohou, se my dnes starat nemusíme. Musí se o to postarat sami, protože jen hlupák si může myslet, že senior bude moci žít za 30 plnohodnotný život z peněz, které mu dá stát.

0/0
8.9.2019 12:30
Foto

I17v79o 48P44a89t53t33a 9122130662250

Nejde o peníze, které důchodcům dá stát. Jde o odvody SP dětí, ze kterých stát přímo financuje starobní důchody rodičů a bohužel i bezdětných důchodců a v tom je ten zádrhel. Bezdětným důchodcům prostě nemá kdo z odvodu SP financovat jejich důchody! Díky tomu v roce 2018 bezdětní důchodci vytunelovali 43,44 miliard korun, v roce letošním to bude 47 miliard korun a za dvacet let, až půjdou silné ročníky 70. let do důchodu, to bude vytunelovaných 172 miliard korun ročně, bez započtení inflace.

0/−1
10.9.2019 22:23

M77a95r39e94k 33V27e12s30e18l79ý 8673443587687

Ono to není tak jednoduché. U nás se z důchodového systému vyplácí nejen starobní důchody, ale i vdovské a invalidní. Teď jsem našel počty z roku 2012 - tehdy bylo vypláceno 442 tisíc invalidních důchodů, 715 tisíc vdovských důchodů 2340 tisíc starobních důchodů - tzn. zhruba třetina důchodů nejsou starobní důchody. Kdyby se počítaly jen starobní důchody, tak je současný systém ve vysokém plusu (přitom s náklady na invalidní a vdovské důchody je v současnosti v lehkém přebytku).

Další věc je výše odvodů - pokud by všichni pracující platili 25% z hrubé mzdy a počet pracujících na jednoho důchodce by byl 2, tak máte průměrný důchod 50% mzdy, což je dostačující. U nás je situace, kdy zaměstnanci odvádí zhruba těch 25%, ale OSVČ odvádí výrazně méne.

Počet 2-3 pracovníků na 1 důchodce lze v průběžném systému udržovat i při velmi nepříznivém demografickém vývoji.

Zatěžkávací zkouškou náš důchodový systém prochází už nyní - nejsilnější ročníky totiž nebyly v 70-tých letech, ale byla to generace jejich rodičů, která se narodila po válce a tato generace je nyní v důchodu.

Fondový systém by měl být jen doplněk - na demografickém vývoji je totiž závislý stejně jako ten průběžný. Stačí si představit situaci, kdy by lidé neměli žádné děti, ale poctivě spořili - dopadlo by to tak, že nakonec by lidé měli bezcenné papírky, protože by tu nebyl nikdo, kdo by něco pěstoval, vyráběl atd. - za peníze by nebylo co koupit.

Další věc je robotizace - nikdo neví jak bude ekonomika vypadat za 10, 20, 30 let - třeba se produktivita zvýší tak, že důchody nebudou problém.

Osobně bych tedy v současnosti podporoval rodiny s dětmi a nedělal paniku z toho, co bude za 30 let.

0/−2
5.9.2019 18:23

V93l10a65d65i76m54í39r 27H93r44u49b53ý 4707663834439

Úplný yeti ta reforma není. Důchodová reforma proběhla. Pravda, II. pilíř měl jednu vážnou (avšak snadno odstranitelnou) vadu: nebyl povinný. Jinak byl vhodnou protiváhou či doplňkem systému stávajícímu.

Bylo pouze politickým rozhodnutím ČSSD (již v roce 2006) vytýčit si jako prakticky jediné nosné heslo "NE II: PILÍŘ!" Pilíř s přihlížením lhostejného ANO byl zrušen.

Nic jiného nelze vymyslet. A jak správně píšete, pouze průběžný systém je velké riziko. Pro seniory i stát.

+2/−1
4.9.2019 13:55

P85e73t57r 90B27u82r63i13a84n 4241276444688

Souhlas.

0/0
4.9.2019 14:04

P46e49t44r 88M74a95l53i67š45k36a 6221855601123

Druhý pilíř jen vyvedl část peněz s prvního. A nemáte jen průběžný máte i třetí pilíř.

+1/−1
4.9.2019 19:53

J94i54ř78í 55Ř44e46z74n93í92k 4862672513215

A to se smí, aby stát nařizoval jednotlivci spořit a aby tyto peníze vložil do některého ze soukromých fondů? A kdo by nesl odpovědnost, kdyby některý fond byl vytunelován?

+1/−1
4.9.2019 20:55
Foto

I46v62o 80P61a37t93t57a 9572930142640

Odpověď je jednoduchá. Burzovní makléři zodpovědnost nemají. II. a na základě nových smluv i III. spořící důchodový pilíř přenáší riziko investování peněz z brokerů penzijních fondů, na spořílky. Doufám jako optimista, že po čtyřiceti letech zbude ubožákům na jejich kontě u penzijního fondu alespoň tolik, aby si mohli koupit kapesník a utřít si slzící oči.

0/0
10.9.2019 21:59

J94a70r39o75s49l47a44v 14L66i80m67a 1575157681

Pane Hruby. Zase po staru. Vase: "Nic jiného nelze vymyslet" je tipicky ceske. Narikani bez rozhodnuti.

Zde vam povim o castecne moznosti, jak nabidnout ceskemu obcanovi program, ktery muze castecne pomoci v budoucnu. Predlozim vam jej jako jeden, ktery absolvoval vsechny detaily tohoto programu. Dnes mi tento program prinasi 1/4 navic, k mim duchodum!!! Protoze je to dlouhe, zde je jmeno tohoto programu. "401K"..Je mozno vse najit na internetu. Nevim zda je to take v cestine, je to na internetu v anglictine.

0/−1
5.9.2019 3:28
Foto

P81a97v93e52l 55M57a30c33h84a16č14e64k 5731842903

Vy jste zaměstnanec americké firmy?

0/0
6.9.2019 10:51

J12a54r10o50s24l59a73v 16L98i53m55a 1515627831

Ano, pane Machacku, byl jsem zamestnancem 22 let. Tento program je federalni a je v nem zapojeno mnoho obcanu, hlavne v malych a rodinych podnicich.

0/0
6.9.2019 15:23
Foto

I40v77o 14P74a92t54t95a 9632140472550

Bohužel nešlo o důchodovou reformu, byl to jen pokus bank o vyvedení 10,7 % z odvodu SP za každého klienta penzijních fondů. Skutečná důchodová reforma musí především řešit demografický problém.

0/−1
10.9.2019 21:41

M43i71c85h33a70l 84K72a59n22d64a 7360677173905

Každý, kdo jen trochu přemýšlí, musí dojít k závěru, že dnešní stav je do budoucna neudržitelný. Dnes financujeme důchody jen díky tomu, že státu odevzdáváme na daních a poplatcích cca 70% svých příjmů. Máme za to důchody nad kterými nijak nejásáme, ale máme aspoň něco.

Až začnou odcházet do důchodu silné populační ročníky "Husákových dětí", přestane tento systém fungovat a to proto, že by byl ufinancovatelný pouze za předpokladu, že bychom státu odevzdali asi tak 105% z toho, co vyděláme. Matematicky to takto definovat lze, v praxi však nikoliv.

Takže každý aspoň trochu soudný člověk si už dávno zařídil vlastní investiční strategii, která mu bude ve stáří doplňovat (stále nižší) státní důchod. Kladem tohoto stavu je skutečnost, že každý to dělá trochu jinak a omezuje se tak riziko, že tyto prostředky nějakým jednoduchým způsobem stát ukradne.

+2/0
4.9.2019 11:18
Foto

I19v18o 90P94a97t10t15a 9662490532370

Není tomu tak. Pokuste se zodpovědět otázku: Kdo za to může, že bude málo plátců, kteří by z odvodu SP financovali starobní důchody? Ti co pracovali a vychovali dvě a více dětí? Nebo ti, kteří si užívali života a o výchovu dětí, budoucích plátců SP ze kterého by šly peníze na jejich důchody, se nestarali?

0/−1
10.9.2019 21:50

J10a88n 80K39a94r47a49s61e93k 7793878868823

mam 2 poznamky.

demografie:

existuji simulace, ktere vypocitavaji pozitivni vliv narustu narozenych deti na duchodove pojisteni. Kdyz by dnesnim dnem rozhodly zeny, ze budou mit prumerne 3 deti a take by to zacaly okamzite praktikovat, tak se to pozitivne projevi na duchodech az za 60-80 let.

produktivita:

v clanku neni zhodnocena produktivita prace. Jestlize dojde v dusledku nastupu 'prumyslu 4.0' k masivni automatizaci a robotizaci vyroby a sluzeb, tak naroste produktivita 5-7 krat a jeden pracujici uzivi klidne nekolik duchodcu.

+1/−2
4.9.2019 10:39

P37e67t82r 90B50u28r13i20a96n 4821826464148

tak se to pozitivne projevi na duchodech az za 60-80 let.?????????

Já bych řekl, že je to blbost. Projeví se hned tehdy, kdy ti noví mladí začnou pracovat.

+3/0
4.9.2019 11:48

V68l16a47d49i75m31í41r 94H70r94u91b30ý 4277273854159

1. Když naroste produktivita 5x, bude třeba 5x více prodat, budou třeba pětinásobné platy (a - při zachování poměru důchod/plat) pětinádobně důchody.

0/0
4.9.2019 13:58

M22i20l31a30n 18Š66ť39a26s24t26n31ý 8508272125157

A co tedy ty předsedkyně a předsedové stran obecnému lidu řeknou? Šetřete si na důchod ve fondech a riskujte, že přijde nějaká další hypoteční, finanční, či jiná krize, která vás připraví o značnou část úspor? Nebo zvýšíme věk odchodu do důchodu se všemi negativními důsledky, které jste popsal? Moc možností v podstatě není, tak se ani nedivím, že se politikům do toho nechce a radši to odsouvají na další vlády ve stylu "po nás potopa".

+1/0
4.9.2019 10:04

P96e92t89r 78B43u23r53i13a65n 4551866664728

Tak ODS zavedla alespoň II. pilíř, což byla alespoň nějaká úleva pro průběžný, i když taky běh na dlouhou trať.

+2/−1
4.9.2019 10:02
Foto

P90a70v32e11l 27M14a83c72h61a25č95e11k 5751302353

Souhlasím i nesouhlasím.

Důchodová reforma je samozřejmě politický problém, ale i ekonomický. Např. za Kalouska se zvýšila sazba DPH s tím, že vybrané peníze budou využity na transformaci důchodového systému.... kde nic, tu nic. A tak to bylo i dříve a bude i nadále.

Důchodovou reformu můžete udělat jako rychlou změnu nebo jako pomalý dlouhodobý vycizelovaný proces. Jenže....

Na tu první variantu nemáme a asi nikdy nebudeme mít potřebné prostředky a na tu druhou variantu u máme zase spíše jelita, jaká svět neviděl.

Takže: dokud nenastane výbuch průběžného systému, tak se asi nic dít nebude.

+2/−1
4.9.2019 9:47

V59l98a90d76i67m88í93r 36H36r47u52b90ý 4687163644749

Ne - kde nic, tu nic. Byl II. pílíř. ČSSD prosadila zrušení. Platíme 15% DPH - z pěti procent dělá Maláčová trhací kalendář a Babiš své PR.

Je třeba věci popisovat přesně!

0/0
4.9.2019 14:01
Foto

P30a98v66e35l 52M92a30c32h22a28č42e44k 5771932773

Když přesně, tak přesně:

II. pilíř sám o sobě nic neřešil a ostatní jsou jen rituální tanečky, do podstaty nikdo nesáhl a zásadní problém se neřeší.

Ale buďme spravedliví, trvá to už min. 25 let.

0/0
6.9.2019 9:00

R66u91d27o53l65f 63P19r98o82c95h43á95z62k73a 3229259657964

místo řešení problému se hledá důvod jak okrást všechny.

přestat podporovat nemakačenka dávkama a začít podporovat pracující rodiny a chtít po nich víc dětí. dnes to je tak, že si jdete pro něco, ale spočítají, že vyděláte dost tak nic nedostanete, ale přitom to je sotva na splátky a uživení.

+1/0
4.9.2019 9:44

R49u75d11o18l94f 82P65r78o67c64h49á56z59k58a 3429699847984

Pak si jde někdo, kdo v životě neodpracoval ani 1hod. a dostane vše :(

+1/0
4.9.2019 9:45

V50l62a97d20i20m10í83r 39H19r96u66b58ý 4107123764469

Kdo jako??

0/0
4.9.2019 14:01

J37i27ř75í 58Ř96e44z87n86í95k 4542592353465

V r. 1953 nebylo nic znárodněno, protože za peníze byla tehdy považována likvidita, za níž šlo něco koupit.

0/−2
4.9.2019 9:00

J83i62r92i 87V23r73a13b98e39c 3643112345659

Něco, co má většinou hnědou barvu;-D

0/−1
4.9.2019 9:02

V72l68a22d19i64m46í79r 22H31r24u92b36ý 4117163734209

Máte pravdu - bylo sprostě ukradeno. A skokem snížena životní úroveň téměč na polovinu (Inflace oficiálně činila 36 % /tedy ceny klesly na 36 % starých cen/, ale platy klesly na 20 % /1 ku 5/.)

+1/0
4.9.2019 14:16

J24i64ř50í 57Ř92e34z43n72í70k 4852382723475

A kolik činila inflace celkem od r, 1945 do r. 1953? A tato cenově mzdová spirála se neustále zrychlovala. Co bylo ukradeno, když za koruny nebylo možné nic koupit. V dobové ekonomické publicistice jsou peníze pouze tehdy penězi, když za ně lze něco koupit.

0/−1
4.9.2019 19:07

J97i62ř74í 33H41o70l29ý 8746869892227

R^

A víte že se všechno dá řešit, stačí mít vládu co se nebojí.

Např. nevidím problém v tzv. dvoustupňovém důchodu.

V 65 může jít každý do důchodu, ale od státu dostane jen to že nemusí platit soc. a zdr. pojištění, a pak si může vybrat. Buď bude doma na své náklady, nebo se nechá zaměstnat a zaměstnavatel opět nemusí platit pojištění. Ještě se o takového zaměstnace poperou. A tak by to bylo až třeba do 70 let.

+1/0
4.9.2019 8:51

J55a33n 61K48a10r60a21s66e38k 7873248108603

je to v clanku. Usetri se na penzijnim a stat to vyda pres podporu v nezamestnanosti, soc. podporu, doplatek na byt, propl. soc. pojisteni zamestnavatelum, atd.

Jak autor spravne pise, jestlize potrebuje nejaka skupina obyvatel mesicne urcitou castku k zivotu a tuto castku muze dodat jen stat, tak pak je jedno, pres ktery ucet se to poukazuje.

'Bud bude doma na sve naklady' ... takhle ta generacni smlouva ale neni uzavrena!! Ta smlouva zni, ze bude doma na naklady spolecnosti.

+1/0
4.9.2019 10:30

P75e71t48r 34S48k47á77l17a 2167744330610

Obávám se, že spíš než změny myšlení se dočkáme zhroucení současného důchodového systému.

+1/0
4.9.2019 8:49

J28i12ř69í 45Ř54e45z37n73í37k 4112682713945

Zhroucení? Prostě se mezi důchodci rozdá to, co se vybere na sociálním pojištění.

+1/0
4.9.2019 9:02

V72l19a73d70i44m58í82r 62H24r57u68b32ý 4937353484229

A jek se zachovají tři milióny důchodců v beznadějné situaci? Toť otázka i problém.

0/0
4.9.2019 14:18

J15i49ř58í 38Ř86e80z57n51í31k 4832512863355

Budou muset šáhnout konečně na úspory. Kdo ten majlant dnes drž?

0/0
4.9.2019 19:10

J32i74r13i 75V39r75a38b13e45c 3703252505989

Výborně napsáno ! R^

+1/0
4.9.2019 7:54

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz