Středa 21. dubna 2021, svátek má Alexandra
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 21. dubna 2021 Alexandra

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A81n46t76o87n28í66n 96K29o60u20n60o93v90s80k76ý 9938160318578

Nevím jestli je to šokující.

Zajímavá je spíš tendence.

Co se stane ve chvíli, kdy veškerý majetek bude patřit jen jedinému člověku a celý zbytek světa nebude vlastnit nic?

0/0
3.2.2020 11:16

J76o20s38e53f 74P28o38t87r 6630321287899

V čem spočívá bohatství těch nejbohatších ? Samozřejmě v továrnách, dopravních prostředcích, výrobních prostorech...., samozřejmě také v čistém zisku, který z toho plyne. Co dělají s tím čistým ziskem? Nemají ho v peřinách, nýbrž v bance a banka ten zisk zase investuje, aby znovu narostl. Ale na druhé straně to znamená příležitost práce a výdělků pro masu lidí.

Existence miliardářů je dobrodiní pro lidstvo, protože oni jsou schopni nejefektivněji zorganizovat výrobu a obchod a užitek z toho má celá společnost. Na druhé straně oni podstupují nebezpečí, že jejich podnikání skončí fiaskem.

Ovšem , aby monopoly nepřerostli společnosti přes hlavu, jak je obával Karel Marx, musí zasahovat vlády a odborové organizace. Ti jim musí odebírat část zisku a přerozdělovat ho těm potřebným.

Za socialismu měli všichni relativně stejně, ale málo, v kapitalismu by měla být (jak je to v rozvinutých zemích běžné) finančně dobře zabezpečena i vdova se čtyřmi dětmi.

Nemravné jsou příjmy vrcholových sportovců, umělců, herců, celebrit...

+1/0
1.2.2020 10:30

J69a20n 31K45a40r18a85s83e92k 7353158148133

v roce 2012 uverejnil J. Stiglitz (Nobelova cena za ekonomii 2001) knizku :

The Price of Inequality: How Today's Divided Society Endangers Our Future

To, co v te knize stoji bylo prave vyvraceno autorem. Jak je videt, ta Nobelova ceny pro ty ekonomy je opravdu asi k nicemu, A nebo je ta prazska VSE (kde studovali lide jako Klaus a nebo Zeman a kde uci nas autor) skutecne asi jina trida nez ty vsechny Harvardy a Oxdfordy...

0/0
30.1.2020 20:11

J92a46n 11R96á45ž 1699193634710

Důležitější než neustále naříkat, jak jsou bohatí stále víc a víc bohatší je daleko důležitější připomínat, že ti, co se sami prohlašují za chudé, se mají nejlépe za celou historii lidstva a to v mnoha případech bez vlastního přičinění.

PS. Nejsem ale moc srozuměn s tím, že stále rostoucí množina sportovců má příjmy víc jak milion Euro měsíčně a někteří i víc jak milion Euro týdně. A to nemluvím o odměnách golfistů, basketbalistů nebo hráčů baseballu hrajících v USA , které patří opravdu do kategorie "nemravných"

0/0
30.1.2020 20:04

A65n18t70o18n33í22n 10T38i18c65h38e91r69a 6346798593416

Poslední dva odstavce si někam zkopíruji abych je, s dovolením, mohl někdy použít :-)

Tam jste vystihl celou podstatu dnešní chudoby a "chudoby" R^

0/0
30.1.2020 6:32

V62i96k44t73o83r 84N32á48r71o34ž90n85ý 3669852588

On je ještě jeden problém , kterému se ale moc nevěnujete. A sice chudnutí obyvatel západního světa , mizející střední třída , která vždy fungovala jako takový stabilizátor společnosti. Zkuste se zamyslet nad tím , jak se v západních zemích za posledních 50 let pohybovala inflace a jak se pohybovaly průměrné mzdy. Dojdete k závěru , že reálné mzdy spíše klesají než rostou. A to ještě nezmiňuji to, že tzv. cenový spotřebitelský koš na základě kterého se inflace počítá je v každé zemi jiný, občas se i upravuje a tudíž vypovídající schopnost ukazatele inflace není moc velká.Protože v tomto cenovém koši se objevují položky, které člověk musí nakupovat stále (potraviny) a zase na druhou stranu položky , které člověk nakupuje málo často (elektronika). Apropos , co mi je platné , že cena mobilu klesla o 10% , když cena brambor stoupla o 10%.

0/0
29.1.2020 19:10

M80a15r48t64i37n 69H10o61d70í91k 2955955478737

Autor komentuje pouze zmiňovanou zprávu. Nelze se v krátkém blogu věnovat všemu.

0/0
30.1.2020 9:20
Foto

I11v76o 76P26e85t37e55r66k37a 4916335847849

Jenže ten graf nezohledňuje fakt, že hodnota $1.90 (tedy to, co si za ten obnost koupíte) za dvacet let výrazně klesla. Chybí mi tam zohlednění inflace.

+1/0
29.1.2020 18:24

T84o49m74á47š 31M98a52r42e88k 1289418938146

Prepoctena hodnota 2011 ppp. Je to v popisku.

0/0
30.1.2020 0:43

J92i95ř81í 13S90c88h35m10i97d32t 5240193494985

Ono je jaksi jedno kolik lidí vlastní svět, kdyby to byl i jeden člověk, tak je to jedno. Důležité je rozvrstvení společnosti a rozvrstvení světa. Když se stěhuje výroba do země, kde pak makají lidé včetně dětí za pár dolarů jen proto, aby mohl udělat řetězec v bohaté zemi akci na tričko, tak je to prostě špatně i když někdo řekne, kdyby tam nešili alespoň ta trika tak mřou hladem a bude mít pravdu, ale tak to opravdu chceme?

+1/0
29.1.2020 13:50

A30n34t47o20n72í13n 83T24i76c31h27e58r74a 6486308683866

Určitě nechce nikdo vidět hladové děti, které někde v Asii šijí za pár centů na hodinu trička a boxerky pro rozežrané Evropany. Na druhou stranu, kdyby se všechny textilky světa rozhodly, že budou vyrábět jen v zemích, kde se zboží prodává a za místní mzdu, těm samým moralistům zase spadne čelist z koncových cen a budou hulákat, jak je kapitalismus ožebračuje na předmětech denní potřeby.

Takže zase špatně? Co vlastně chceme? ;-D

0/0
30.1.2020 6:31

P57a84v91e33l 62S69o54b88o42t95k59a 5830514

jj, nebát se krást.

Zpytujte svědomí - copak jste dělali, když tu Klaus rozdával majetek státu?

Zvonili klíčema?

No to byla ale velká chyba - soudruzi moc dobře věděli, že kdo chvíli stál, už stojí opodál.

Proto tu také disidenti neprivatizovali.

0/0
29.1.2020 12:31

T33o22m59á53š 22M64a80r30e30k 1119188818156

A to souvisí jak?

0/0
30.1.2020 0:44

O80n73d40ř60e61j 76Š63r36u61b63a17ř 1965701775656

a ted si vas kupim vsecky :-)

0/0
29.1.2020 11:29

O83l70d87r64i91c78h 74R34e61s87l76e55r 7311766633702

:-)

0/0
28.1.2020 22:43

J32a54n 87K48a17r67a65s97e32k 7733878958593

musim priznat, ze takove nesmysly jsenm uz dlouho necetl.

Pred lety bezel v Nemecku porad, ktery mel vpodstate dehonestovat nezamestnane, ale bylo tu udelano subtilne. V jednom konkretnim pokracovani vystoupila pani hospodska, ktera provozovala u Kolina nad Rynem hospodu, kde se obrovsky nadrela, ale presto to stacilo tak akorat k bidnemu zivotu. Pak tam byl vzdycky nejaky politik, ktery byl ekonomicky 'vzdelany' a take redaktor, ktery to cele moderoval. Jako zlosyn byl prezentovan nejaky nesympaticky nezamestnany, ktery misto toho aby take drel 12 hodin denne jako ta hospodska se cely den valel a stat mu mesicne platil 300 Euro na ruku a jeste byt a ruzna prilepseni.

A vsichni zucastneni 'domlouvali' nezamestnanenmu, at se snazi, najde si praci, prestane vysavat stat a nutit ten stat mit tak vysoke socialni vydaje. Pak se zvednou platy a lide si budou moci dovolit dojit do te hospody na veceri a pani hospodska se bude mit dobre.

A divaci ve studiu tomu tleskali a take piskali a huceli nespokojenosti, kdyz se ten nezamestnany divil, proc by se mel chovat zrovna tak nesmyslne , jak ta hospodska.

Ten nezamestnany byl bohuzel neprilis vzdelany a proto nemohl te hospodske sdelit, ze i kdyby se roztrhal, tak by si ani potom z nejakeho minimalniho platu nemohl dovolit dojit k ni do te hospody na veceri. A take ji nedokazal vysvetlit, ze ty usetrene socialni vydaje neskonci v kapsach tech beznych lidi, takze ani oni se v hospode ve vetsim poctu neukazou.

Jedine co by mohlo pomoci by bylo, kdyby se ten pritomny politik , ktery vydelaval 10 x tolik nez ti bezni obcane zavazal k tomu, ze denne sni v nejakeych hospodach 10 veceri a ten redaktor, ktery vydelava 3 x tolik, si koupi za zivot 3 x tolik aut, vysavacu, smartphonu, lednicek atd.

A to je take ten problem tech bohatych - oni proste nenakupuji. Kdyby nakupovali podle vyse svych prijmu, tak nemame skoro zadne problemy. Zbyl by jen jediny - to , ze autor je profesor na vysoke skole ekonomicke.

+1/−4
28.1.2020 20:50
Foto

F94r45a24n92t13i63š46e39k 30K27š22í12r 2989156975

Pobírači dávek jsou obětí státní sociální sítě. Tedy možnost mít koláče bez práce. Byli by hloupí, kdyby to nevyužili. Nemravné jsou jen ty dávky a ti co je navrhují a schvalují, ne jejich spotřebitelé.

+9/0
28.1.2020 22:59

P72a98v17e14l 84S98o45b74o26t88k26a 5760124

jj, kdyby pomřeli hlady, nemuseli by se stydět za to, že berou dávky.

0/0
29.1.2020 12:32

V31i65k69t14o85r 38N12á91r40o40ž38n72ý 3989342918

Kdysi běžel na německé televizi zajímavý dokument. Bylo to o tom , že německý novinář se nechal jako skladník zaměstnat v jedné logistické firmě, pracující pro automobilku Daimler za německou minimální mzdu. Bylo o tom, jak funguje reálný svět. Akcionáři na valné hromadě automobilky se vyjádří, že jim dosavadní vysoké zisky nestačí a že chtějí ještě větší. Management automobilky to vyřeší tak , že část svých činností outsourcuje . Vypíše výběrové řízení, přihlásí se jim řada firem , které mají zájem tyto činnosti převzít a vybere se firma , která je ochotna ty činnosti vykonávat za nejnižší náklady. Tato firma pak dá pracovní nabídku stávajícím zaměstnancům , avšak za nižší mzdu. Ti kdo mají šanci dělat něco jiného někde jinde odejdou. Ostatním nezbývá na takovou nabídku kývnout. Nicméně , životní minimum rodiny je vyšší než německá minimální mzda. A v Německu se to řeší tak , že pokud někdo nevydělává životní minimum rodiny , stát mu rozdíl doplatí. Takže zaměstnanec logistické firmy pokud má například doma manželku na mateřské a pracuje za minimální německou mzdu si každý měsíc chodí na úřad pro další peníze. Závěr toho dokumentu byl asi následující a sice. Není to absurdní , když německý stát musí finančně přispívat na život lidem , kteří vyrábí ta nejluxusnější německá auta ?

0/0
29.1.2020 19:26

I34v69o 36Ž15á68č60e10k 9580732799907

Svatá prostoto. Kdyby boháči všechny své peníze utratili (ani nechápu, jak by to dokázali), tak je po problému, jo? Vždyť je to přesně naopak. Oni samozřejmě na osobní spotřebě nešetří, ale drtivou většinu svých peněz točí v ekonomice, používají je jako kapitál. A ekonomika ten kapitál potřebuje, bez něj by byla tam, kam slunce nesvítí.

+8/0
28.1.2020 23:56

J74i94ř10í 49S76c23h47m68i36d97t 5600523964225

Ovšem problém dnešní ekonomiky je to, že peněz je mnoho a cpou se tam horem dolem další, úrokové sazby na nule, někde dokonce záporné, to bohužel popírá základní princip tržní ekonomiky, levnými penězi hasit nedostatky prostě není dobrý nápad, ale politici se rozhodli pro tento způsob jen proto, aby nemuseli dělat nepopulární kroky, protože volby.

0/0
29.1.2020 13:34

V75i95k80t68o76r 75N21á98r21o81ž91n28ý 3899712438

Dnešní svět funguje totálně paskvilně. Dříve nebyla žádná globalizace. Dříve podnikatelé fungovali v tom svém rajónu-městě-kraji-zemi , ke kterém měli nějaký vztah a usilovali o to , aby nejen jejich podnikání , ale jejich region šel dopředu. Takto pan Baťa postavil půlku Zlína , poměrně dost prospěšného pro lidi postavili i Laurin s Klementem v Mladé Boleslavi a takto bychom mohli pokračovat dále. S globalizací se toto vytratilo. Jaký vztah má německý podnikatel k ČR ? Žádný. Tam je to o tom , vymlátit zde co nejvíce peněz a tyto odlifrovat pryč. Navíc u řady českých podnikatelů se vytrácí nějaký vztah k této zemi , který byl kdysi naprosto běžný. Napadlo by třeba pana Baťu (kdyby měl tu možnost) maximum svých zisků danit mimo svoji zemi ? Já myslím , že nikoliv...

0/0
29.1.2020 19:39

M70a65r20t39i16n 46H36o96d40í90k 2605595618647

No s Baťou jste to moc netrefil. Ten globalizaci téměř vymyslel. To, že měl někde hlavní stan a odtud vše organizoval a tam vytvořil celé město na věci nic nemění.

0/0
30.1.2020 9:11

V64i35k18t82o18r 55N83á13r77o15ž13n25ý 3629942878

Ono by stačilo, kdyby nemysleli pouze jenom na sebe. Jenom kolik bohatých lidí v mém okolí vymýšlí kolikrát absurdní strategie , jak snížit mzdy svým zaměstnancům. Velice si vážím podnikatele v jehož firmě poznají jeho zaměstnanci úspěch firmy na výplatní pásce. Jenže kolik takových je ?

0/0
29.1.2020 19:31

J66a84n 93K56a96r92a36s94e41k 7663168398683

jde o hospodarsky obeh, ktery je temi bohatymi narusen, protoze adekvatne k prijmum nemohou odpovidajicm zpusobem konzumovat. Uci se to uz na kazde stredni ekonomicke skole.

Bohati sve penize netoci v ekonomice, nybrz nakupuji prevazne statni dluhopisy. Kapital neni dnes vubec zadny problem, bohati dnes nevi, kam by ty penize dali.

0/0
30.1.2020 20:01

I82v37o 84Ž25á60č47e55k 9270652199167

Tak co? Vyvlastnit je?

0/0
31.1.2020 2:16

R63o87s86t61i42s34l12a31v 72C11a51h33a 6753657147671

To jste si z toho ovsem vzal spatne veci... Problem nejsou neutracejici bohati, ale prebujely socialni system.

+3/0
29.1.2020 9:34

R71u97d23a 50S50l48a54v43í93k 5763278986121

"Ten nezaměstnaný byl nepříliš vzdělaný...". Tam je ten problém.

+2/0
29.1.2020 10:24

J57i42ř49í 28S83c50h42m15i49d43t 5985413140171

Já vidím problém jinde, uvedu příklad fotbalisty nebo jiného špičkového sportovce, pamatuji si titulek přes celou stránku, že byl nějaký fotbalista prodán za milion dolarů, překonání magické hranice se tenkrát psalo a nyní? ten nárůst je obrovský, kam až to může jít?ekonomika umí vyprodukovat koláč a ten se pak dělí mezi sportovce, umělce, učitelé, záchranáře, důchodce atd. atd., takže když někdo ukousne větší sousto, tak logicky na někoho jiného musí zbýt menší sousto, ten koláč je prostě jednou daný, jediná možnost je si na větší koláč půjčit, ale to asi není úplně ideální cesta. Takže kde je ta hranice? podle mne je to absurdní už nyní.

0/−1
28.1.2020 20:34
Foto

F27r47a56n84t32i70š52e18k 83K56š81í63r 2349656585

Koláč není pevně daný a v tržní ekonomice každá směna přináší užitek oběma stranám. Tohle ale neplatí v případě, když se do toho násilím zamíchá třetí strana, například stát.

+4/0
28.1.2020 22:57

J78i51ř18í 44S46c47h22m90i65d59t 5160243554925

To máte v zásadě pravdu, ale roční výkon celé ekonomiky je jednou daný, ekonomika něco vyprodukuje a to se pak dělí mezí zaměstnance, majitele a stát, zatím nic jiného nikde na světě nefungovalo lépe, ten systém ovšem se dnes posunul u nás o další dimenzi a tou je EU, tady vznikla ještě nad státem další přerozdělující vrstva, která se má v celém systému hodně dobře a to i přesto, že vlastně vůbec nic nevytváří a ani žádnou další službu, kterou by už nedělal stát nepřináší.

0/0
29.1.2020 13:28

J61a86n 84P30a66v17e25l 8603842288846

V principu máte pravdu. Vámi popisovaný princip (vezmeme-li, že platí hodně, hodně obecně) je nespravedlivý, dává nesmyslné peníze určitým lidem/profesím, zabraňuje, aby se peníze dostali k těm, kteří by je využili.

Průšvih je, že za těch pár tisíc let co máme civilizaci, či za těch zhruba 200 - 300 let co máme moderní civilizaci, jsme lepší systém, než je volný trh (a stanovování platů volným trhem) nenašli. A že těch pokusů bylo.

+2/0
29.1.2020 7:49

J34i38ř76í 76S92c23h78m61i88d17t 5260233134135

S tím souhlasím, lepší systém zatím nebyl a ani není v dohledu, ale to neznamená, že se máme smířit se systémem stávajícím jako neměnným faktem, tak to opravdu fungovat nebude, ono ten systém totiž jako nakonec každý systém dojde ke svému konci a je potřeba se už nyní bavit co dál, aby se to tu nezabarvilo do ruda nebo jiné nežádoucí barvy.

0/0
29.1.2020 13:21

R94o78s35t64i29s71l63a37v 62C89a93h93a 6783147987511

Kolac je jednou dany? Fakt? A cim? Jakto ze tedy HDP (=kolac) roste a to i realne? Jaktoze zijeme tak, jak by si nasi predci nedokazali predstavit? Jaktoze Nemci ziji v prumeru lepe nez Cesi?

0/0
29.1.2020 9:35

J63i89ř33í 25S61c23h82m23i87d66t 5920453924145

nepochopilRv

0/0
29.1.2020 13:15

R53o69s70t26i62s22l45a35v 29C98a22h69a 6103237867971

ne opravu ne, protoze kolac dany neni

0/0
29.1.2020 19:30

V28i98k57t88o65r 62N33á79r86o42ž65n52ý 3519402158

Tady v tom vidím něco jiného. Je to o blbosti lidí. Kdyby dav naprosto ignoroval například fotbal , tak by špičkoví fotbalisté makali někde u pásu. Ale vzhledem k tomu , že se v tomto odvětví točí hodně peněz (protože vstupné na zápasy , televizní práva, reklama atd.) , tak rostou i výdělky sportovců.. A tady s tím problém nemám. Majitel klubu peníze vydělá a sportovce zaplatí. O svůj úspěch se tak rozdělí s těmi , kterým zaň vděčí...

+1/0
29.1.2020 19:44

J70i91r69i 85T50i34c18h86y 2456399272647

Maly prispevek, co je to chudoba. Hornicka rodina se sedmi detmi kolem roku 1900 v Cechach bydlela a jedla tak, jak se nynejsimu "chudemu" vubec nezda - maso jednou tydne, na snidani zelna polevka, na vanoce jako moucnik krupickova kase atp. Ze vsech deti rodiny vurostli radni obcane, ktere bychom zaradili do "stredni" tridy. Dnesni "chudi" "zapadu") basti karbanatky, pijou kokakolu, maji telefon, i ojete auto, zdravotni peci zadarmo. Pokud jejich potomci se daji na zlocinnou drahu, spolecnost to vymlouva na chudobu v detstvi.

+5/0
28.1.2020 17:57
Foto

J26a48n 53Ř81e10h10á68č74e46k 7450246861165

Já myslím, že problém není až tak mezi bohatými a chudými, ale mezi bohatými a "bohatými". Tedy jak oddělit ty schopné od těch všeho schopných... :-)

+1/0
28.1.2020 17:52
Foto

F47r46a75n78t79i81š77e67k 17K97š18í53r 2109566935

Vždy platila a bude platit tato věta: Bohatství chudých se rodí z bohatství bohatých.

+6/−3
28.1.2020 16:09

J90i69ř52í 36Ř45e67z75n70í92k 4212692503405

A co takhle?

Bohatství chudých je následkem bohatství bohatých.

0/0
28.1.2020 17:50
Foto

F46r95a55n34t71i62š27e69k 49K69š59í47r 2819356575

Jinými slovy totéž.

0/0
28.1.2020 19:09

Z41d54e73n55ě10k 21B79e54r74á70n60e70k 2788705156842

Autor článku polemizuje s myšlenkou omezit bohatnutí těch nejbohatších. To ale v kapitalismu je základním stavebním kamenem. Nic lepšího než kapitalismus lidé nemají, tak jej neregulujme. Jakákoliv regulace je špatně, většinou regulují ti, co toho moc nedokáží, ale umí poradit a hlavně regulovat. I myšlenka, aby ženy byly bohatší nějakým nařízením je zcestná. Ty ženy mohou podnikat a mohou zbohatnout svým umem a ne nějakou vyhláškou, nařízením, regulací!

+11/−2
28.1.2020 15:24

I67v22o 36Ž37á69č12e62k 9290382929767

Ono ani není třeba podnikat. Stačí se něco naučit a pořádně to dělat a člověk v bídě nežije.

+4/0
28.1.2020 16:18

M30a30r82t75i96n 85H49o22d61í66k 2945945398357

To není úplně přesné. Úplně deregulovyný jakýkoliv systém končí v násilí a anarchii. V kapitalismu - lépe tržní demokracii existuje spoustu regulací a vsadím se, že za mnohí byste se sám postavil (zločin, drogy, bezpečnostní otázky státu... atd) Jde o míru regulace, zatraceně přesnou definici jejího smyslu, a možnost určitých vyjímek pro vyjímečně produktivní a tvůrčí jedince (otázka, jak je definovat - ale zas tak superobtížné to není a také chápu, že tento bod bude pro vás asi nejméně stravitelný)

+3/0
28.1.2020 16:25

I25v10o 58Ž10á12č55e90k 9780642749787

Tady je řeč o ekonomické systému, ne o celé společnosti. Zločin se samozřejmě musí potírat. Ale ekonomika funguje tím lépe, čím méně do ní zasahuje vláda nebo nějaká "rada moudrých". Jen dbát na dodržování zákonů a ty zákony nechť nejsou nesmyslné.

+2/0
28.1.2020 17:46

O69n97d29ř71e51j 21Š35r70u28b13a33ř 1545871845726

Jenze bohatstvi prinasi moc a moznost zakony ovlivnovat ve svuj prospech

+1/0
28.1.2020 19:58

I92v30o 91Ž33á11č26e41k 9960442869617

I když nebudou bohatí, tak moc bude někdo mít pořád.

0/0
28.1.2020 23:30

V69i38k90t30o39r 51N28á10r28o25ž51n92ý 3889242838

Moje babička kdysi říkala, kdo má peníze , má i moc. A to v dnešním demoralizovaném světě platí ze 100%. Za prachy si lze pořídit takřka vše.

0/0
29.1.2020 19:57

M68a68r16t22i76n 14H21o26d81í96k 2575715508777

A vy máte pocit, že zločin nezasahuje do ekonomiky. Je krátkozraké si myslet, že ty věci jsou nějak zázračně oddělené. Všechno souvisí. Říkáte, že do toho nemá mluvit "rada moudrých". A co je podle vás parlament, který tvoří zákony? A na základě čeho je tvoří? Božího vnuknutí? Zkust to ještě více promyslet.

+1/0
28.1.2020 21:22

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz