Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JR

J63a41n 15R36á36ž

24. 10. 2021 13:33

Každá krize má i očistné působení na státní hospodářství. I my potřebujeme očistu od tak zvaných zombie firem a podniků s nejistou budoucností, kterou v "normálních" časech nemá nikdo odvahu ani motiv dělat. Možná právě tato krize pomůže České republice zbavit se vysoké závislosti na automobilovém průmyslu. Aby se jedno odvětví a ještě k tomu s nejistou budoucností, nadále podílelo na více jak deseti procentech HDP, rozhodně zdravé není.

PS. Naprosto nesouhlasím s jakoukoliv pomocí státu Škodovce, neb je to německý podnik a tak jsou problémy této automobilky především německým problémem. Když měl VW ze Škodovky miliardové zisky, tak se odváděli do zahraničí a tak nevidím důvod, proč by občané ČR měli svými daněmi pomáhat podniku koncernu VW teď, když jejich Česká filiálka zisky negeneruje.

Ale na druhé straně pomoc státu českým subdodavatelům Škodovky při jejich transformaci na jinou produkci a tím i přežití této krize, podporuji.

0 0
možnosti
JM

J37a96n 14M14a22r35e33k

24. 10. 2021 6:05

Pane Smrčka, nejsem ekonom a tak těmto věcem nerozumím. Jenom o jednom bych se zmínil: Před zhruba 45 lety (zde v Kanadě) byla těžká recese. Měsíčně krachovalo, pokud se pamatuji na 130 malých i větších podniků Obrovská nezaměstnanost. A při tom inflace kolem 10 procent. Tehdy se to nazývalo "Stagflation" Čili se domnívám podobné scenario, které popisujete.

0 0
možnosti
Foto

Je to dokonalá bouře, ve skutečnosti těžká krize? - Ne, tohleto je začátek. Stojí první týden Škodovka, stojí spousta dalších automobilek, tak bude stát i náš subdodavatelský automotive průmysl. A zastaví i strojaři, co pro tento sektor vyrábí technologie. A může to tak nějak stát třeba rok, a co se po téhle době rozběhne, to je otázka. A státní rozpočet by měl tomuhle zastavenému sektoru financovat mzdy? Já tomu rozumím tak, že se něco přispěje na mzdy, aby se ještě po nějakou dobu zajistil příjem státního rozpočtu z pojistného. Jak dlouho toto může fungovat..... Bez komentáře, že.....

Ten schodek rozpočtu 400 mld loni je vlastně ještě pěkný výsledek. Co když bude schodek příští rok 1 bil Kč? A na dluhové službě budeme ročně platit 250 mld? Chystá už někdo scénář na default? Nebylo by od věci už ty automobilky vůbec nepodporovat, a dát rychle prostor pro expanzi té části ekonomiky, která je alespoň nějak "neautomobilní"? - - - - - Hlavně žádný další kurzový závazek..... ten nás dostal tam, kde teď jsme. Subdodavatelům automotive se tak zvedla marže, rozšířili svoji výrobu a vysáli z trhu práce všechny dostupné i nedostupné lidi. A vtáhli tak naši ekonomiku do pasti. A ta teď sklapla. Myslím si, že bychom měli zahájit jednání s MMF a se Světovou bankou, jakým způsobem se bude provádět prozatím částečný default českých vládních dluhů. Do vánoc by mohl být rámec vyjednávání, v prvním kvartále by se to mohlo vyjednat a příští rok v létě by to našlo uplatnění. Není totiž pro žádnou zemi dobré, pokud čelí pádivé inflaci, propadu HDP o 30% a neschopnosti financovat dluhovou službu: Příští rok bude právě o tomto /a to jsem si loni naivně myslel, že to přijde až v roce 2023/.

2 0
možnosti
  • Počet článků 362
  • Celková karma 19,60
  • Průměrná čtenost 1387x
Jsem původním povoláním biolog, ale od roku 1990 se zabývám ekonomikou, především podnikovou. Specializuji se na problematiku sanací a restrukturalizací. Profesor podnikové ekonomiky na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky