Další miliardy hozené do stoky
Z pohledu ekonoma je existence Českých drah a SŽDC v současné podobě nepochopitelná a fakt, že zvláště České dráhy neprošly zásadní reformou a především privatizací, patří mezi opravdové záhady. Neexistuje žádné seriózní vysvětlení toho, proč management ČD zůstává na svých místech a proč již dávno nebylo rozprášeno vedení SŽDC. V obou případech mají vedoucí pracovníci za sebou tragické ekonomické výsledky, za které by musely opustit jakoukoliv firmu vedenou alespoň s minimální zodpovědností.
Místo toho dostanou České dráhy další skrytou dotaci od státu, v podstatě polotajně – maskovanou jako odprodej majetku. Prodávat budou České dráhy – podnik ve vlastnictví státu. Kupovat bude Správa železniční dopravní cesty, což je státní organizace napojená přímo na rozpočet. Zaplatí to daňoví poplatníci. Tímto způsobem již nalily vlády do Českých drah za posledních zhruba deset let kolem patnácti miliard korun (jenom v roce 2008 to bylo dvanáct miliard) a další miliardy nyní budou následovat. Celkem se tak dotace zvýší asi na dvacet miliard, tedy dvě miliardy ročně. Zadlužení Českých drah a dceřiných firem Českých drah, jako například ČD Cargo, roste během oněch deseti let také zhruba o miliardu ročně. Přičemž tyto ztráty jsou primárně z provozu, nikoliv z investic (Jenom ČD Cargo vytvořilo za roky 2010 až 2012 celkovou ztrátu přes tři miliardy korun, část vznikla přeceněním majetku a vytvářením rezerv, ale i tak jde o více než jednu miliardu korun).
Takže pokud sečteme hospodaření managementu Českých drah za posledních deset let, vznikla zde celková ztráta (již zaplacená nebo v budoucnu zaplacená daňovými poplatníky) v celkovém objemu minimálně třicet miliard korun. Jako by ke každému občanovi této země včetně nemohoucích a kojenců kdosi přišel a ukradnul mu tři tisíce korun.
Ve skutečnosti to ale zdaleka není všechno. Správa železniční dopravní cesty hospodaří ještě děsuplněji. I když to vedení organizace všelijak maskuje, v minulém roce zasekla SŽDC i provozní ztrátu (při platech managementu není divu), ale především jsou zločinným způsobem vynakládány desítky miliard korun například na opravy železničních tratí, na kterých je vzápětí zrušen provoz - přesněji řečeno, na kterých si kraje neobjednají dopravu. To ale znamená, že SŽDC pak z takové trati nemá příjmy, pokud to nezachrání doprava nákladní.SŽDC je bezedná stoka - v roce 2010 musel například stát převzít dluhy SŽDC ve výši sedmi miliard korun, protože jinak by se celý finanční systém této státní organizace zhroutil.
Ale vlastně není divu, že SŽDC hospodaří stejně mizerně, jako České dráhy. Vždyť generální ředitel SŽDC Jiří Kolář byl dlouho náměstkem generálního ředitele ČD Petra Žaludy, takže mají oba pánové sladěný a jednotný manažerský styl. To vlastně platilo i v minulých letech. Lidé v ČD Cargo, na Ministerstvu dopravy, v Českých drahách a v SŽDC rotují, pokud příjde někdo nový, má jenom dvě možnosti - buď zapadne nebo ho systém vystrnadí.
Co vlastně obnáší onen manažerský styl na železnici? Pořádně vysoké platy, lidé z vedení ČD, ČD Cargo a SŽDC berou od 400 tisíc do téměř milionu korun měsíčně. Gustav Slamečka (bývalý ministr dopravy), za jehož nedlouhé kariéry vytvořilo ČD Cargo ztrátu kolem miliardy korun, dostal na odchod pět milionů korun. Jeho provozní ředitel Jiří Špička (přímo odpovědný za onu miliardu ztráty) dostal kolem čtyř milionů korun a dlouho bez práce nebyl. Zřejmě pro jeho vynikající schopnosti ho zaměstnal generální ředitel SŽDC Jiří Kolář jako svého náměstka. Podle sdělovacích prostředků to znamená plat kolem 400 až 500 tisíc měsíčně. Což jako odměna za miliardu ztráty není vůbec špatné.
Manažerský styl na železnici zní: urvi, co můžeš, dokud to jde. Následky jsou vedlejší. Že za vedením Českých drah a SŽDC zůstalo během deseti let třicet miliard korun přímé ztráty a dalších kdo ví kolik miliard nebo desítek miliard korun proinvestovaných zbytečně, špatně, za podivných okolností a v podivných soutěžích? (Vloni se například několik měsíců dopředu vědělo, že několikamiliardovou zakázku „roku“ dostane konkrétní firma. Což se i stalo.) Nejvíce šokující na celém systému na železnici – v Českých drahách, v ČD Cargo, v SŽDC a tak dále – není fakt, že takový systém vůbec vznikne, ale že nikomu nevadí a že je v podstatě tolerován politickou reprezentací jako „normální“
Což je jenom další argument pro privatizaci minimálně Českých drah.
Luboš Smrčka
U Pekingu se bojuje o Pensylvánii
Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.
Luboš Smrčka
Zemřel demýtizátor racionality
Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.
Luboš Smrčka
Jak se to má s tou naší hlubokou krizí
Obecně panuje přesvědčení, že procházíme ekonomickou krizí. Dokonce i mnozí studenti na VŠE o tom často hovoří. Na to musím říct jediné: Krize vypadá skutečně jinak. Nemáme dobré časy. Ano. Ale krizi?
Luboš Smrčka
Je (nebo bude) čínská ekonomika větší než americká?
Studenti mi na pražské VŠE občas kladou vcelku záludné dotazy. Často jsou inspirované denním tiskem nebo úvahami na internetu. Jedním z oblíbených je: Kdy čínská ekonomika překoná svou velikostí americkou?
Luboš Smrčka
Plíživá, nenápadná a soustavná euroizace
Sleduji diskuse o euru s jistým pobavením. Bavíme se (s mimořádnou vášní) o přijetí eura v zemi, kde přesně ten proces (přijímá eura) průběžně a dosti dynamicky probíhá bez ohledu na to, co si kdo myslí a k čemu se kdo upíná.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Hrad začal platit cesty prezidenta. Za Zemana je celé musely financovat kraje
Premium Když prezident přijede do krajů, nemá kolem toho být obrovská pompa, která stojí nejen hodně...
Pomohli její zemi bránit proti Japoncům. Filipínka teď o Češích vydává knihu
Premium Měli to být spojenci nepřítele, ale namísto toho čtrnáct statečných Čechů nasadilo život, aby...
Úlet novin pečetil Trumanův triumf, lovec gangsterů už šok nerozdýchal
Seriál Americké prezidentské volby dokážou překvapit, i když si všichni myslí, že dopředu vědí, jak...
Napadení a hajlování. Policisté v rámci derby pražských S zadrželi šest lidí
Po skončení dnešního utkání fotbalistů Sparty a Slavie na stadionu na pražské Letné museli...
Vyřešte nespavost svých dětí
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 362
- Celková karma 19,60
- Průměrná čtenost 1387x